Skip to main content
Opdrachtgever Politie Rotterdam-Rijnmond
Onderwerp informatievoorziening Jeugd, Politie
Soort opdracht Projectmanagement

Actuele en accurate informatievoorziening in de Jeugdzorg

 

Binnen de regio Rotterdam-Rijnmond bestond bij de ketenpartners in de Jeugdzorg de behoefte om actuele en volledige informatie omtrent criminele en/of zorgjongeren uit te wisselen, waardoor betere hulp aan deze jongeren geboden kon worden. Dit heeft geleid tot de realisatie van een justitieel casus management systeem, die tijdens zitting van de ketenpartners geraadpleegd kon worden. Het systeem is inmiddels landelijk uitgerold als het Justitieel Casus Overleg-support systeem Jeugd (JCO-Jeugd).

 

De behoefte

De gemeente Rotterdam stond in het kader van SISA (Stedelijk Instrument Sluitende Aanpak) een regionale aanpak van Jeugdzorg voor, waarin vroeg-signalering en maatwerk voor de individu centraal stonden. Door signalen over jongeren vanuit de verschillende ketenpartners in de Jeugdzorg te combineren kon een actueel en compleet beeld ontstaan over de situatie van de jongeren die tijdens het periodiek Justitieel Casus Overleg Jeugd tussen de ketenpartners werden besproken.

De jeugdketen
Figuur: De Jeugdketen


De opdracht

Doel van de opdracht was om te komen tot een informatievoorziening, waarin alle relevante gegevens voor het Justitieel Casus Overleg Jeugd geraadpleegd konden worden tijdens zitting, en waarin de tijdens de zitting gemaakte afspraken vastgelegd konden worden.
 

De aanpak

Het programmabureau Veilig van de Gemeente Rotterdam heeft een initiatief gefinancierd, waarbij de portefeuillehouder Jeugd van het Politiekorps Rotterdam-Rijnmond is gevraagd om een project te starten, om te komen tot een informatievoorziening waarmee partners tijdens zitting informatie konden raadplegen en afspraken rond zaken konden worden vastgelegd. 

Het project is gestart met de inventarisatie van functionele behoeften bij de verschillende ketenpartners. Gelijktijdig is een aanbesteding uitgezet, waaruit een leverancier is geselecteerd voor de ontwikkeling van de voorziening. Vervolgens zijn op basis van de functionele behoeften use-cases uitgewerkt, die in een aantal sprints zijn ontwikkeld door de leverancier. Een belangrijke aspect bij de ontwikkeling was de verzameling van relevante gegevens uit de bedrijfsprocessensystemen van de verschillende partners. 

Na een succesvolle testperiode is het systeem als pilot in gebruik genomen in een beperkt aantal districten, om vervolgens uit te rollen naar alle districten  binnen de regio Rotterdam-Rijnmond. 
 

Het resultaat

De informatievoorziening leverde een beter inzicht in de actuele situatie van criminele en/of zorgjongeren in de regio. Dit leverde kwalitatief betere afspraken omtrent de individuele behandeling. Tot slot gaf de ontwikkeling van deze informatievoorziening een impuls voor de verbetering van de kwaliteit van de data-huishouding (actualiteit, betrouwbaarheid, correctheid, volledigheid) in de eigen bedrijfsprocessen en systemen.

 

De rol van Coherenza

  • Project management van het gehele project 
  • Begeleiding van aanbestedingsproces
  • Selectie van en onderhandelingen met leveranciers
  • Vertaling van functionele behoeften naar functionele specificaties en use-cases
  • Test management van het ontwikkelde systeem
  • Opleiden van de gebruikersorganisatie
  • Borgen van het beheer van de informatievoorziening

 

Handige Informatie

Direct contact:

Tel: (+31) 30 227 32 97
Mail: info@coherenza.com
Linkedin profiel
Instagram

Bezoekadres: 
The Blend Utrecht
(naast de Douwe Egberts fabriek) 

Vleutensevaart 100
3532 AD Utrecht

 

Link: route naar The Blend Utrecht (Google)


Postadres: 
Coherenza B.V.
Vleutensevaart 100
3532 AD Utrecht


Administratieve gegevens: 
KvK: 73365610
BTW:  NL859488664B01
IBAN:  NL 48 INGB 0008 7065 55