Skip to main content
Opdrachtgever Nationale Politie
Soort opdracht Projectmanagement
Onderwerpen Meldkamer 112, tijdige informatievoorziening, leveranciersselectie

112 Meldkamers

Vaststellen Incident Locatie (VIL) voor de 112 meldkamers

Voor de Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS) is de location-based service VIL ontwikkeld voor de 112 meldkamers in Nederland. De VIL stelt melders van incidenten in staat om de GPS locatiegegevens van hun mobiele telefoon uit te wisselen met de 112 meldkamer. Hiermee kan de meldkamer de incident locatie nauwkeuriger vaststellen.

 

De behoefte

De 112 meldkamers hebben grote behoefte aan accurate locatie data van incidenten – de “waar bent u?” vraag is een van de eerste en meest belangrijke vragen die door 112 centralisten aan melders wordt gesteld. Een juiste locatiebepaling van een incident is essentieel voor de snelheid en kwaliteit van de te verlenen noodhulp, wanneer iedere seconde telt. 

Meldingen die met een mobiele telefoon werden gemeld, konden nog niet nauwkeurig worden gelokaliseerd (met bijvoorbeeld driepuntsmetingen). Verschillende meldkamers hadden behoeften geuit om hiervoor een eenvoudige, laagdrempelige voorziening te ontwikkelen, die de centralist op de meldkamer beter in staat stelt om de incident locatie vast te stellen.

 

De opdracht

De LMS heeft namens de meldkamers de regie genomen in de ontwikkeling van een voorziening, die in alle meldkamers te gebruiken was (schaalbaarheid), op alle mobiele telefoons te gebruiken was (platform-onafhankelijkheid) en eenvoudig te gebruiken was voor zowel de melder als de centralist (eenvoud in gebruik). 
 

De aanpak

Aan een aantal marktpartijen is gevraagd offerte uit te brengen. Vervolgens is, na weging van de uitgebrachte offertes, een top-drie van leveranciers geselecteerd, waarmee nadere gesprekken zijn geweest over hun voorstel voor de invulling van de opdracht. Hieruit is de uiteindelijke leverancier voortgekomen.

Vervolgens is een werkgroep geformeerd, bestaande uit gebruikers van vijf verschillende meldkamers. Gedurende zes weken zijn, in een aantal iteraties, de functionele specificaties nader uitgewerkt en vertaald naar use cases / user stories. Parallel aan deze uitwerkingen heeft de leverancier, op basis van de uitkomsten van deze sessies, een mock-up ontwikkeld van de front-end van de VIL. Tijdens elke sessie heeft de leverancier haar vorderingen in de mock-up gepresenteerd aan de werkgroep. De directe communicatie en nauwe samenwerking tussen eindgebruikers en leverancier hebben ertoe bijgedragen dat de voorziening in zeer korte tijd kon worden ontworpen en gerealiseerd. 

 

Na de ontwikkeling is (eveneens in samenwerking met de leverancier) een pilot-periode van vier weken ingesteld, waarin de deelnemende meldkamers de voorziening uitgebreid konden testen. Testbevindingen werden wekelijks met elkaar doorgenomen, en fouten werden in deze periode direct hersteld. 

 

Na vier weken intensief testen hebben de vijf meldkamers de voorziening in gebruik genomen. De voorziening is gedurende het jaar naar de overige meldkamers uitgerold.

 

Het resultaat

Verbeterde locatiebepaling van incidenten door de inzet van VIL. De VIL is door de meldkamers inmiddels duizenden keren ingezet voor locatiebepaling van incidenten. Er zijn diverse situaties geweest, waarbij de locatiebepaling door VIL doorslaggevend is geweest voor het welzijn van betrokkenen bij incidenten.

 

De voorziening is in zeer korte tijd ontwikkeld en geoperationaliseerd (maart tm juni 2016). De ontwikkelkosten zijn hiermee zeer laag gehouden. De voorziening draait ‘as-a-service’ in een Nederlands datacentrum. De beschikbaarheid van de toepassing is groter dan 99,9%. 

 

Onze rol

  • Project management
  • Selectie van en onderhandelingen met leverancier
  • Inrichten van de gebruikersorganisatie
  • Borgen van het beheer van de voorziening
  • Product Ownership VIL

 

 

Handige Informatie

Direct contact:

Tel: (+31) 30 227 32 97
Mail: info@coherenza.com
Linkedin profiel
Instagram

Bezoekadres: 
The Blend Utrecht
(naast de Douwe Egberts fabriek) 

Vleutensevaart 100
3532 AD Utrecht

 

Link: route naar The Blend Utrecht (Google)


Postadres: 
Coherenza B.V.
Vleutensevaart 100
3532 AD Utrecht


Administratieve gegevens: 
KvK: 73365610
BTW:  NL859488664B01
IBAN:  NL 48 INGB 0008 7065 55